Eerste stageweek. - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Nicole Zuilen - WaarBenJij.nu Eerste stageweek. - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Nicole Zuilen - WaarBenJij.nu

Eerste stageweek.

Blijf op de hoogte en volg Nicole

01 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Hoi allemaal,
Deze week was mijn eerste stageweek hier in Zuid-Afirka en ik heb al veel gedaan.

Maandag moesten we er al vroeg zijn, want we gingen oefenen met de kinderen voor de atletiekwedstrijd. De kinderen moesten 2 rondjes om het huizenblok rennen, dit is ongeveer 2 km. Daarna hebben we sprintjes getrokken en daarna was het tijd voor schoolwerk.
Hier beginnen ze eerst altijd de dag met een gebedje en een vergadering. Daarna gaat de bel en beginnen de lessen voor de kinderen.
Ik heb deze hele dag eigenlijk geprobeerd in zoveel mogelijk klassen te gaan kijken hoe het er allemaal aan toe gaat en hoe de leerkrachten zijn.
Ik heb vandaag ook al 3x alleen voor een klas gestaan. Eerst bij graad 4, daarna bij graad 5 en als laatste bij gaard 6. Alle 3 de keren heb ik de kinderen een beetje bezig gehouden door te gaan zingen of tekenen.
Als de kinderen hier gaan zingen is het echt fantastisch om te zien hoe goed en makkelijk hun dit afgaat!!
Het is me na vandaag al wel opgevallen dat ze hier baie streng zijn voor de kinderen en baie veel schreeuwen! Maar ondanks dat zijn het allemaal hele vriendelijke mensen!
om 13.30 uur was de school uit en gingen niet alleen de kinderen naar huis, maar ook de leerkrachten. Ze doen namelijk heel veel onder schooltijd en anders nemen ze het werk mee naar huis.

Dinsdag begonnen we de dag net als gisteren. Toen de bel ging werd er aan mij gevraagd of ik voor graad 7 wilde staan en wiskunde wilde doen, want hun docent moest de atletiekbaan in orde gaan maken voor vrijdag en zaterdag. Ik heb hierdoor bijna de hele dag voor Graad 7 gestaan. Ik heb wiskunde gegeven en dingen of Nederland verteld en weer lekker gezongen.
Het is wel een leuke klas en ook fijn om mee samen te werken, want ondanks dat mijn Afrikaans nog niet helemaal goed is konden ze mij wel verstaan en hielpen ze me waar nodig was.

Woensdag begon de dag eigenlijk zoals een normale schooldag eruit zou zien. Het enigste verschil hierbij was dat we niet gingen rennen voordat de kinderen de school in moesten. Vandaag heb ik t/m de 1e pauze weer voor graad 7 gestaan en heb ik weer wiskunde met ze gemaakt/geoefend.
's Middags heb ik bij graad R (kleuters) geholpen en gekeken. Dit was ook echt baie leuk om te zien en te doen. De kinderen zijn echt schattig en zou er zo een mee willen nemen naar Nederland! Verder kwam Hans ook nog even langs om te kijken hoe het ging.
We waren vandaag ook wat eerder klaar, omdat er een aantal kinderen gingen oefenen voor vrijdag en zaterdag.

Donderdag vandaag begon het zoals een normale schooldag. Deze dag was ik de hele tijd bij graad 1 te vinden. Dat is echt een lekker klasje en uit graad 1 ga ik ook vanaf volgende week kinderen extra begeleiden met het schrijven. Dus zo kon ik de kinderen meteen wat beter leren kennen.
Het was een lekker werkdagje, maar toen we thuis waren was er visite. Er zat namelijk opeens een gekko op mijn bed en ik wist niet hoe je hem weg moest halen dus heb ik Chirs gehaald en gevraagd of hij dat wilde doen. Het was wel een mooie gekko. Namelijk met panterprint en een rode staart. En ik vind het ook niet erg om hem op de muur te zien, maar op mijn bed vond ik het toch niet heel erg fijn. :)
's Avonds waren we ook nog met de zoon van mevr. Maas en een vriend van hem naar de kerk gegaan en hebben we thee gedronken met de dominee en zijn vrouw.

Vrijdag. Vandaag begon 2 daagse sportdag.Het was wel erg vroeg opstaan (5 uur), want we moesten al om 6.30 uur klaar staan op de atletiekbaan! Om 7.00 uur begonnen we met de 2100 meters hardlopen. Hierbij was ik een van de hoekambtenaren en moest je met een vlag aangeven of het goed ging (witte vlag) of niet goed ging (gele vlag). Daarna stond ik bij het onderdeel gewichtsstoten (kogelstoten) en was ik blij dat ik een pet op had! Het was namelijk erg warm vandaag en ik stond midden in het veld en vol in de zon!
Toen we weer thuis waren heb ik ook meteen lekker een koude douch genomen om even af te kunnen koelen.
's Avonds waren we ook nog uitgenodigd om bij Hans&Joke te komen eten. Dit was erg gezellig en baie lekker!! We werden echt verwend.

Zaterdag. Vandaag was de 2e dag van de sportdagen en was het wel weer erg vroeg. Ook was het vandaag een stuk kouder! Toen we bij de atletiekbaan waren was het hek nog dicht en was er niemand. Gelukkig kwamen er al wel 2 docenten aan. We zijn toen met een mee gereden naar de lage school. Daar kregen we een lintje met de kleur van het team waar je bij hoorde. Ik hoorde bij team rooi en Maaike bij team Blou. Toen alle kinderen een lintje hadden en alle leerkrachten gingen we lopend naar de atletiekbaan. Toen we daar aankwamen gingen we meteen beginnen met de lange afstanden. Hierbij was ik weer een van de Hoekambtenaren.
Daarna kwamen de sprintjes en konden Maaike en ik lekker onder de tent staan, alleen was het nog steeds koud.
Die kinderen rennen echt allemaal baie hard!!! En de wat oudere jongens die zoeven je gewoon letterlijk voorbij!!
Na de sprintjes kregen we nog een aantal estafettes en toen mochten Maaike en ik samen met nog een jongen weer een keer een Hoekambtenaar zijn.
Na de estafettes ging graad 12 nog sprinten en daarna mochten de ouders dat ook doen als ze wilde.
Rond 14.00 uur was alles klaar en kregen we de uitslag te horen welk team had gewonnen (rooi/groen/blou) En het blouwen team had gewonnen dit jaar.
Daarna mocht iedereen naar huis en hebben we thuis lekker rustig aan gedaan en in het zonnetje gezeten.
We waren ook nog uitgenodigd door een jongen om naar een feest te komen, maar dat hebben we maar niet gedaan, omdat er veel mensen hun salaris hebben gekregen en dan word er baie veel gezopen en we waren moe van de drukke stageweek!!
Wel hebben we er een gezellige avond van gemaakt!!

Het was een drukke maar ook erg interessante week. Ik heb veel gezien, gehoord en geproefd van deze week.

Soen Nicole

  • 01 Februari 2014 - 21:48

    Henny:

    Hoi Nicole,
    Je hebt weer een enerverende week achter de rug zo te lezen, maar ook leuk al je avonturen daar in Afrika......en het is in ieder geval bij jou warmer dan bij ons!!

  • 01 Februari 2014 - 22:41

    Ria Duijst:

    Wat een ontzettend leuk verslag heb je geschreven , ik moet ook maar eens mijn best gaan doen om iets leuks te gaan schrijven , beloond voor de volgende keer.

  • 02 Februari 2014 - 09:51

    Trudy:

    Hoi Nicole,
    Wat een baie gezellige tijd heb jij daar in het warme Afrika. Leuk om te lezen dat het werk zo afwisselend is. En dat het zo gezellig is. Ook ik zou niet blij zijn met gekko op m'n bed, Elise zou hem denk ik in de koffer verstoppen voor thuis :) . Als je zo vroeg opstaat is het dan al licht? En hoe is de sterrenhemel of heb je daar nog niet opgelet? Nou groetjes uit Hoogland van Gert Trudy en Elise en een knuffel van Pluisje

  • 02 Februari 2014 - 12:36

    Hans Vos:

    Hoi Nicole,

    Van gekko tot hoekambtenaar... Je maakt wat mee in jouw Zuid-Afrikaanse standplaats. Leuk om je enthousiaste verhaal te lezen. Ik wens je weer een mooie, nieuwe week vol baie belevenissen toe.

    Groet, Hans

  • 02 Februari 2014 - 14:32

    Opa En Oma Van Zuilenl:

    lieve nicole we hebben je bericht ogntvangen we vonden het erg leuk,.groetjes oma en opa dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Welkom op mijn profiel. Je kunt hier al mijn reisavonturen volgen!

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 7012

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 02 April 2014

Stage in Zuid Afrika

Landen bezocht: