Een druk maar speciaal weekje. - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Nicole Zuilen - WaarBenJij.nu Een druk maar speciaal weekje. - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Nicole Zuilen - WaarBenJij.nu

Een druk maar speciaal weekje.

Blijf op de hoogte en volg Nicole

21 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Lieve lezers,

Maandag. Vandaag was het weer lekker vroeg op voor stage. De ochtend en de dag op stage begonnen zoals gewoonlijk. Wel kregen we in de pauze te horen dat er een meisje van graad 2 een ongeluk met haar moeder en een tractor hebben gehad. De tractor was omgevallen en moeder op slag dood en meisje ligt nu in Kaapstad in het ziekenhuis. Dit was wel even echt baie heftig nieuws en schrok hier wel even van!! Dit meisje heeft nu echt ene levenslang trauma echt baie erg! Na de vergadering ging de bel en ben ik begonnen met het schrijven. Eerst pakte ik mijn 2 heren. Dit ging al echt een baie stuk beter en het komt steeds beter bij ze binnen! Daarna heb ik het B-klas groepje gepakt, maar waren er 2 meisjes niet (ik had dus alleen maar de mannen) en ook bij hun ging het goed! In de 1e pauze zag ik opeens een meisje van graad 7 die haar beide onderbenen helemaal in het verband had zitten, dus toen ik voreg wat er was gebeurd zij ze dat ze zich had verbrand. Ze had zich verbrand aan een vuur korf, maar ik vind het toch een beetje een apart verhaal. Zo zie je maar weer je komt hier hele andere dingen tegen als in Nederland die soms ook baie heftig kunnen zijn! Na de 1e pauze heb ik het A-klas groepje gepakt en ook bij hun ging het goed. Ik had ook een nieuw meisje erbij gekregen, maar ze kan goed schrijven dus de reden waarom ik haar erbij heb gekregen weet ik nog niet helemaal. Na het schrijven ben ik bij graad 2 gaan zitten en helpen. Na de 2e pauze ben ik naar graad 6 gegaan waar ik heb geholpen/gekeken in de klas en heb ik met ze buiten gespeeld/gesport. Om 13.30 uur ging de bel en waren de kinderen lekker uit en ook wij gingen lekker naar huis. Eenmaal thuis hebben Maaike en ik een filmpje van het huisje en het gasthuis gemaakt. Dit was wel leuk om even gedaan te hebben. Ook hebben we weer onze ervaringen uitgewisseld. In de avond hebben we lekker gegeten en niks gedaan. Ik had nog wel even kort met thuis geskyped wat wel even leuk was.

Dinsdag. Vandaag begon zoals normaal. Onder de vergadering werd er even mede gedeeld dat Maaike en ik dit jaar ook weer zwemlessen gaan geven aan de graad 2 en dat we maandag gaan beginnen. Ook werd er verteld dat we op 12 maart een tandenpoets les gaan geven aan graad 1 en 6. Toen de bel ging ben ik weer gaan schrijven. Eerst met mijn 2 heren waarbij het weer goed ging en ze weer een goed zichtbare vooruitgang hebben gemaakt! Ook konden ze vandaag stickers verdienen en ze hadden er allebei 2 verdiend. Het was erg mooi om te zien hoe trots ze dan op hun zelf zijn! Ze lieten hem ook aan iedereen zien. Daarna het B-klas groepje, maar dit was iets minder. De kinderen waren erg druk en hadden niet veel motivatie voor vandaag en ben ik helaas op een aantal keer boos moeten worden wat ik eigenlijk niet wilde/graag doe! Ook waren er maar 2 kinderen die 2 stickers hadden verdiend de rest niet. Daarna was het pauze en ben ik even bijgekomen van dit alles. Na de pauze heb ik het A-klas groepje gepakt en ben met hun aan de slag gegaan. Gelukkig ging het bij hun wel goed en hebben ze allemaal ook 2 stickers kunnen verdienen! Toen ik de kinderen had weggebracht zag ik dat graad 4 aan het sporten was en ben ik even gaan kijken, maar de kinderen vroegen of ik mee wilde doen. Dus heb ik uiteindelijk maar meegedaan en dit was baie leuk en lekker (wel warm!) Gine was wel baie fanatiek en gooide erg hard. Hij wilde mij ook afgooien, maar dit was hem mooi niet gelukt . Daarna ‘mijn lokaal’ opgeruimd en wat voorbereid voor môre. Na de 2e pauze ben ik bij graad 7 tussen de banken bij de kinderen gaan zitten (Gine had niks door) en de kinderen vonden het allemaal wel een beetje raar, maar ook wel weer erg leuk en grappig. Zelf vond ik het ook wel grappig, maar die banken zitten niet bepaald lekker!! Daarna gingen we weer lekker buiten sporten, we deden hetzelfde spel als graad 4. Alleen was ik nu al iets minder. Het laatste uur hadden ze les van meneer Rijk, maar die moest opeens weg en heb ik maar met de kinderen mijn (monster) boekenleggers gemaakt. De kinderen vonden dit ook een leuk werkje om te maken. Om 13.30 uur was de school uit en gingen we allemaal naar huis. Thuis hebben we niet veel meer gedaan, we hebben wat gelezen in de tuis. Wel stonden er opeens 2 jongens voor het hek voor ons. Ze wilde hand zeep verkopen aan ons en wat vragen stellen. Waren wel 2 vriendelijke jongens! In de avond zijn we langs Hans&Joke gegaan en hebben we wat dingen besproken en geregeld voor het vervoer voor het zwemmen. Ook hebben we skipbo gespeeld. Het was weer een gezellig avondje!

Woensdag. Toen de bel ging ben ik meteen met het schrijven begonnen. Eerst mijn 2 heren die het weer zo goed deden en allebei 2 stickers hadden verdiend! Daarna het B-klas groepje, maar helaas ging het weer wat minder bij hun en moest ik weer boos worden wat ik niet echt leuk vond, maar het ging wel al iets beter als gisteren. Daarna pauze en heb ik wat dingen voorbereid voor mijn volgende groepje. Na de pauze heb ik het A-klas groepje gepakt. Bij hun ging het wel weer goed en hadden ze allemaal 2 stickers verdiend! Ook had ik weer wat foto’s gemaakt van de kinderen waar ze hier helemaal gek op zijn! Daarna heb ik wat dingen voor môre alvast voorbereid. Ook heb ik allemaal belangrijke datums (als ik er niet ben, of iets ga doen en wanneer de zwemlessen gaan beginnen enz) doorgegeven aan meneer Rijk. Hij vond dit erg fijn en helemaal geen probleem. In de 2e pauze heb ik geregeld dat ik môre in graad 6 een Engels les mag gaan geven en in graad 7 een drama les mag geven. Na de pauze ben ik naar graad 2 gegaan en heb daar geholpen met de kaart in elkaar zetten. Wel heb ik die kinderen een beetje gered, want de leerkracht was niet met bepaalde eindresultaten en zij tegen mij dat ze de kinderen wilde slaan. Ik heb toen gezegd dat het er wel netjes uit ziet en ze de kinderen niet mag slaan, ze heeft dit uiteindelijk ook gelukkig niet gedaan. Ik heb het boekje toen in elkaar gezet en een beetje opgepimpt met stickers! Toen was het ook weer goed. Toen alle kinderen weg waren heb ik nog een beetje in de klas geholpen. Om 13.30 uur was de school uit en ben ik lekker stappend naar huis gegaan. Onderweg heb ik wat met de kinderen gepraat wat erg gezellig was. Eenmaal thuis hebben we even aan Margie gevraagd hoe het was gegaan met Chris. Gelukkig ging het allemaal goed. Daarna hebben we de fietsen gepakt en zijn we lekker gaan fietsen. Eerst naar de kliniek waar we de laatste dingen voor de tandenpoets les hebben geregeld. Daarna zijn we door het kleurlingenblok gefietst. Dit was echt baie leuk, want er kwamen allemaal kinderen op ons af en daar hebben gespeeld. Ook hebben we allemaal foto’s gemaakt met de kinderen. Toen we weer ruimte hadden om door te fietsen gingen we bij het zwembad kijken of het al schoon was, maar helaas was dit niet het geval. We hebben gezegd dat we vrijdag weer even zouden langs komen. Daarna zijn we doorgereden naar Ben (de broer van Joke) en hebben we aan hem gevraagd of hij ook een keer ons naar het zwembad wil rijden. Natuurlijk hebben we ook gewoon even lekker gepraat. Over van alles en nog wat. Daarna gingen we naar de een na laatste stop en die was bij Hans&Joke. Hier hebben we even de stand van zaken verteld en nog even lekker gepraat. Ook hadden we een liedjesboek gekregen van Hans met allemaal Nederlandse en Afrikaanse liedjes erin. Dit was wel erg leuk en handig! Daarna gingen we weer naar huis, hebben de spullen gedumpt en zijn naar het atletiekveld gegaan, maar toen we daar waren was er niemand meer. Ze zouden namelijk gaan oefenen voor de atletiek wedstrijd in Springbok. We zijn toen maar naar huis gegaan en zijn lekker gaan eten. Na het eten wilde we een ijsje, maar die konden we helaas nergens meer vinden. We zijn toen nog even onze boodschappenlijst af gaan geven bij Hans&Joke en kregen daar ook nog een heerlijk ijsje van hun. Daarna zijn we weer naar huis gegaan en heb ik nog wat laatste dingen voor môre voorbereid. Ook had ik nog met thuis geskyped en was Elise er ook. Ik vond het wel leuk om haar ook even gesproken te hebben. Daarna zijn we weer lekker gaan slapen, want môre is het gewoon weer vroeg op!

Donderdag. Toen vandaag de bel ging op stage hadden we weer zo’n bijeenkomst van alle leerlingen en onderwijzers. Dit was wel op sommige momenten inspirerend. Daarna ben ik naar graad 6 gegaan en heb daar mijn Engels les gaan geven. Hierbij heb ik hun het liedje ‘I like the flowers’ laten vertalen en hebben we het ook nog gezongen. Dit was echt een baie leuk les om gegeven te hebben en iedereen genoot er ook van! Het is was ook zo’n leuke les dat ik hem zo nog een keer zou geven in een andere klas! Daarna ben ik gaan schrijven met mijn 2 heren. Ook vandaag ging het weer goed en hadden ze weer een sticker verdiend. Na de 1e pauze heb ik het B-klas groepje gepakt en ben ik gaan schrijven. Vandaag ging het wel weer een keertje goed bij hun en hebben de kinderen goed hun best gedaan en daar stond tegenover dat ze een sticker hadden verdiend. Ze waren helemaal trots op hun zelf en dat mocht ook wel. Het A-klas groepje doe ik môre, want ik moest alweer snel naar graad 7 om daar mijn drama les te gaan geven. Het was een baie leuk les en ook deze zou ik zo nog een keer geven! Ook had ik meneer Rijk zover kunnen krijgen om ook mee te doen met de Energizers. Dit was erg leuk en speciaal voor de kinderen! Alleen de afsluiting ging iets minder en rommeliger, maar dat is niet heel erg. Na mijn les was het alweer tijd voor de 2e pauze. In de pauze heb ik met een aantal kinderen van graad 7 gepraat. Ook heb ik meneer Rijk bedankt dat hij mee deed, ondanks dat we allebei hadden verloren  Na de pauze ben ik bij graad 1 geweest om te helpen. Toen de kinderen weg waren ben ik naar graad 2 gegaan om wat te regelen voor het zwemmen. Om 13.30 uur waren de kinderen uit, maar moesten de leerkrachten tot 14.00 uur op school blijven. De precieze reden weet ik niet. Om 14.00 uur heeft Gine mij naar huis gebracht, want Silvie moest wat langer blijven nog. Het was wel gezellig en we hebben wat gepraat over Nederland, Afrika en de naweek. Eenmaal thuis hebben we niet baie veel gedaan. Ik heb mijn evaluaties van mijn lessen uitgetypt en voor de rest wat dingen voor môre voorbereid. Ook waren Hans&Joke langs gekomen om onze boodschappen te brengen en kunnen we weer 2 weken vooruit. In de avond lekker rustig aan gedaan.

Vrijdag. Vandaag begon hetzelfde als normaal. Toen de bel was gegaan ben ik meteen gaan schrijven met mijn A-klas groepje, want die waren gisteren niet geweest. Daarna heb ik het lokaal opgeruimd en was het alweer pauze. Na de pauze ben ik naar graad 4 gegaan en heb daar weer een Kunst les gegeven. Deze keer hebben we van onze handen en voeten dieren gemaakt. Er kwamen echt baie leuke resultaten uit! Het was weer een lekker lesje om gegeven te hebben. Het 8e lesuur ben ik naar graad 7 gegaan en heb ik weer een aantal Energizers gedaan, gezongen en gedanst met ze. Toen de bel ging heb ik ze naar buiten gestuurd, maar toen gingen de kinderen meteen naar het lokaal. Dus ik vroeg aan Gine waarom want het was toch pauze?, maar hij zei toen dat de pauze net voorbij was. Ik en de kinderen hebben het dus helemaal niet gemerkt en waren in de pauze doorgegaan. Gelukkig hadden ze les van Gine en zijn we buiten weer lekker gaan sporten met zijn allen. Om 13.00 uur was de school uit en ben ik lekker naar huis gelopen en was het tijd voor een heerlijke naweek. Eenmaal thuis zijn we naar het zwembad gefietst om te kijken of het bad al kaar was, maar nee nog niet dus nu gaan we zondag nog een keer langs, want hij zij dat het dan echt klaar zou zijn! Daarna nog wat door het dorp gefietst en weer naar huis. Thuis hebben we de fietsen opgeruimd en zijn we naar Hans&Joke gegaan. Daar hebben we de auto gewassen en wat gepraat. Ook mochten we bij hun komen eten en hebben Maaike en ik geholpen met het eten klaar te maken. Dit was wel erg gezellig! Na het eten kregen we nog een ijsje en hebben we nog een spelletje gespeeld. Het was een gezellig middag/avondje!! Eenmaal thuis hebben we de kamers wat omgebouwd, want we gingen bij elkaar ‘logeren’ deze naweek. We hebben toen de matrassen op mijn kamer neergelegd en de bedden op Maaike haar kamer gezet. Daarna hebben we nog even lekker rustig wat gedaan en zijn we gaan slapen. Môre gaan we namelijk met Eduard naar de plaats (boerderij) buiten het drop kijken en naar een waterval. Ik ben benieuwd!

Het was een druk weekje, maar wel met baie veel mooie en speciale momenten!!!

  • 21 Februari 2014 - 22:14

    Maaike Klootwijk:

    Woehoe, pyjama party! Leuk verslag weer! Kusjes

  • 21 Februari 2014 - 23:45

    Hans:

    Ha die Nicole,

    Een week van uitersten. Van een ernstig ongeluk op maandag tot een 'logeerparty' op de vrijdag.
    Ik ben blij dat het zwembad in Hoogland elke dag - vrijwel - schoon is. En ik hoop dat jij binnenkort een lekkere duik kunt nemen.
    Het leukste item dat je beschreef, vind ik de tandenpoetsles.... Heb je borstels in overvloed of moeten we een doos opsturen...?
    Dat je daar op jouw stageplek (ervaringsplek is een beter woord denk ik) ook nog een auto staat te wassen, dat zal jouw vader goed doen.... Je hebt het niet van een vreemde.

    Groet, Hans.

  • 22 Februari 2014 - 12:45

    Opa En Oma Van Zuilen:

    hallo nicole
    wij zijn blij dat wij een berichtje kunnen sturen. hoe gaat het met je? bij ons gaat alles goed. Het is hier niet echt winter. wij vinden jouw berichtjes leuk om te lezen. knap van opa he? lieve groetjes en een dikke kus van ons.
    opa en oma

  • 22 Februari 2014 - 14:29

    Irma:

    Leuk om ook jouw verhalen te lezen naast die van Maaike.
    Fijn dat jullie het samen goed kunnen vinden. Zeker om ervaringen te delen en elkaar te steunen. Maar ook om leuke en ontspannende dingen na schooltijd en in het weekend te doen.
    Als het zo lees zijn jullie goed bezig, zeker in extra ondersteuning aan de zwakkere kinderen.
    Veel succes met de zwemlessen. Ik hoop voor jullie dat het zwembad op tijd schoon is.

    Groetjes Irma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Welkom op mijn profiel. Je kunt hier al mijn reisavonturen volgen!

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 7003

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 02 April 2014

Stage in Zuid Afrika

Landen bezocht: