Creatief weekje - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Nicole Zuilen - WaarBenJij.nu Creatief weekje - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Nicole Zuilen - WaarBenJij.nu

Creatief weekje

Blijf op de hoogte en volg Nicole

09 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Lieve lezers,
De tijd gaat al baie snel en hebben deze week weer veel dingen gezien en meegemaakt.

Maandag. Vandaag was weer de eerste dag van een nieuwe week en ging ik 2 dagen (maandag en dinsdag) met Maaike mee naar de Hoër skool. We hadden ook nog Tessa vandaag, maar die hebben we even bij Margie en Chris gelaten, want we wisten niet goed hoe laat Hans&Joke haar kwamen halen en we wilde haar ook niet opsluiten. Nadat we haar daar hadden gebracht met alle spullen gingen we lopend naar de school. De Hoër skool is namelijk maar op 5 min loopafstand van ons huisje. Eenmaal op school moesten we wachten op iemand die de deur open kon maken. Toen de deur open was gingen we naar binnen en heeft Maaike verteld welke graad waar zit. Daarna naar de teamkamer gegaan waar we de dag opende zoals het ook op de laër skool gaat. Toen de bel ging ben ik bij Maaike en haar groepje gaan kijken. Ze doet het echt baie leuk en goed. Het is toch lastiger om met middelbare leeftijd zoiets te doen als met basisschool leeftijd! Daarna ben ik verder gaan kijken. Ik kwam eerst terecht bij graad 11 en hadden aardrijkskunde van meneer Boks. Dit was een erg leuke les en ik heb toen ook nog wat dingen verteld over de Nederlandse polders en waarom wij zoveel water hebben. Daarna ben ik doorgegaan naar graad 12. Deze kinderen hebben dezelfde leeftijd of zelfs ouder als mij. Dit was dus wel een beetje apart eerst en ook vooral omdat er geen leerkracht was/kwam. Ik heb toen maar galgje met ze gespeeld, dit was baie gezellig!! Toen de leerkracht er was ben ik naar de volgende klas gegaan, dit was graad 9. Dit was een grote klas, maar ook erg gezellige. Als laatste ben ik voor de 1e pauze naar graad 8 gegaan. Daar was Maaike ook en heeft me toen wat over de klas (kinderen) en de leerkracht verteld. Toen de bel ging was het tijd voor de 1e pauze en hebben we een rondje op het plein bij de kinderen gelopen. Na de pauze hebben we samen bij graad 10 en 8 gekeken. Daarna ben ik nog een keer naar graad 12 gegaan, want daar hadden ze wiskunde van meneer Hoorn. Dit was wel leuk, want ik heb zelf ook meegedaan met de les. Ik had soms het antwoord al eerder als de leerkracht die het nog met een rekenmachine had uitgerekend (en ik uit mijn hoofd). Dit was dan ook wel leuk om te zien. Ik heb de kinderen ook meteen even wat trucjes uitgelegd en geholpen. Daarna alweer 2e pauze. Ik had nu dus al alle grades gezien en ook al bijna alle leerkrachten. In de pauze hebben Maaike en ik alles klaargezet voor de lipdub dag 1. Toen het lesuur weer begon kwamen graad 10 en 11 naar de zaal, graad 12 zou later komen. We zijn toen wel al begonnen. Dit ging goed en de kinderen die kende het liedje ook al. De kinderen schaamde zich alleen voor zichzelf als de leerkrachten erbij waren dus hebben we ze allemaal op het podium laten staan en heb ik allemaal gekke dingen met ze gedaan. Daarna ging het al een stuk beter. We hebben toen de groepjes gemaakt en was het alweer tijd om naar huis te gaan. Eenmaal thuis hebben we van alles geregeld en gedaan. Daarnaast ook weer lekker rustig aan gedaan. Tegen de avond hebben Hans&Joke Tessa opgehaald en wat kleine dingen voor ons meegenomen aan boodschappen. Daarna hebben we gegeten, geskyped met thuis en nog even langs Hans&Joke gegaan. Daar kregen we een baie lekker koffiebroodje en leuke verhalen.

Dinsdag. Vandaag was de dag dat we de lipdub gingen opnemen. Eenmaal op school en de dagopening gehad te hebben gingen we aan de slag met een grote plattegrond maken en de groepen een plek te geven. We hadden trouwens van meneer Bantom (directeur) de periodes 4, pauze en 5 gekregen om de lipdub op te nemen. Dit waren niet de mooiste uren, maar we moesten het er mee doen. Daarna gingen we de route even lopen om te zien of het uitkwam met de muziek en dit ging gelukkig in 1 keer goed. Om 9.00 uur (de 4e periode) kwamen de kinderen van graad 10 en 11 naar de zaal, maar er was geen graad 12. Ik ben daar toen heen gegaan en heb ze opgehaald. De leerkracht was hier niet blij mee, maar het is me toch gelukt om ze mee te krijgen. Toen iedereen er was kregen ze te horen waar ze met het filmen moeten gaan staan en mochten ze zich daarna gaan omkleden en oefenen. In de pauze hebben we ze gewoon pauze gegeven, als ze maar op tijd terug waren. Na de pauze hebben we iedereen op hun plek gezet en zijn we begonnen met het opnemen van de lipdub. De eerste keer ging het meteen al goed, alleen we wilde er toch zeker van zijn dat die goed was en hebben het nog een 2e keer gedaan. Daarna een groepsfoto genomen, de kinderen bedankt en opgeruimd. De kinderen hadden het echt super goed gedaan en we zijn echt trots op ze!! Toen alles was opgeruimd zijn we thuis de spullen neer gaan leggen en naar de laër skool gegaan, want daar moesten we nog iets gaan regelen voor de zwemlessen. Toen we ook dat weer hadden geregeld hebben we de rest van de dag op de laër skool doorgebracht. Dit was ook erg lekker. Om 13.30 uur was de school uit en gingen we op de fiets naar huis. Eenmaal thuis hebben we niet veel gedaan meer. We hebben een filmpje gekeken, de evaluaties geschreven, gekookt en de afwas gedaan. Daarna zijn we nog even naar Hans&Joke gegaan om de boodschap spullen vast af te geven en een potje te dobbelen. Vanavond had ik voor het eerst (na 13 potjes) gewonnen met dit spel!!! :) Toen we weer thuis waren hebben we de film af gekeken en heb ik nog een werkblad gemaakt voor môre. Daarna zijn we lekker gaan slapen.

Woensdag. Vandaag was het weer een normale dag voor mij, want ik was weer op de laër skool en Maaike was nu 3 dagen bij mij op de laër skool. Dus dat wordt weer baie gezellig!! De dag begon zoals normaal. Toen de bel ging ben ik weer gaan schrijven met mijn groepje, Alleen vandaag hadden 2 groepen er niet echt zin in en werkte een beetje tegen. Gelukkig deed het laatste groepje wel goed en lekker mee. In de 1e pauze heb ik geregeld dat ik vandaag nog in graad 4 een tekenles kan geven. Het is namelijk deze week toetsweek dus het is allemaal wat lastiger om te regelen een les te kunnen geven, maar het is bij beide van ons goed gekomen! Na de pauze heb ik nog met 3 kinderen een extra keer geschreven, omdat ze nog iets moesten inhalen. Dit ging goed en de kinderen hadden er plezier in. Daarna ben ik bij Maaike haar lesje in graad 3 gaan kijken. Dit ging goed en de resultaten zagen er nu al leuk uit. Periode 7 en 8 gaf ik zelf een tekenles in graad 4 we gingen deze keer een blokkenboom tekenen. De kinderen waren erg rustig en lekker aan het werk. Het was een lekker lesje. Daarna 2e pauze en hebben Maaike en ik geregeld dat we môre kunnen gaan helpen in de Kombuis met het maken van het eten. Na de 2e pauze hadden ze overal toetsen dus zijn Maaike en ik maar met de graad R kinderen gaan spelen en wat gaan praten. De laatste periode hebben we de poetsposters (die alle kinderen krijgen) gekopieerd en uitgeknipt alvast voor volgende week. Om 13.30 uur ging de bel en waren de kinderen uit, maar wij kregen te horen dat we tot 14.00 uur moesten wachten. Om 14.00 uur mochten we naar huis en zijn met Silvie meegereden. Eenmaal thuis hebben we weer wat dingen voor school/stage gedaan en voorbereid. Ook hebben we nog wat kleine boodschappen in het dorpje gedaan. In de avond zijn we nog langs Hans&Joke gegaan en weer gedobbeld en gepraat. Was weer een lekker rustig en gezellig middagje/avondje.

Donderdag. Op school toen de bel ging ben ik niet gaan schrijven, maar moesten Maaike en ik ons melden in de Kombuis. We gingen vandaag namelijk voor ongeveer 400 man pasta koken. Natuurlijk wel met de 2 vrouwen die het normaal altijd alleen doen. Het was erg gezellig en we hebben het lekker gemaakt. Ook mochten we roeren in de grote pannen, maar die waren zo groot dat je de lepel met 2 handen moest vasthouden en roeren. Toen het tijd was om te eten hebben Maaike en ik ook het eten opgeschept en aan de kinderen gegeven. De kinderen vonden het wel grappig allemaal om 2 juffen het eten zien op te scheppen. Wel kregen we allemaal complimenten dat het lekker was! Daarna hebben we zelf nog wat gegeten en begonnen de lessen alweer. Ik ben toen bij de les van Maaike gaan kijken in graad R en foto’s gaan maken. Daarna ben ik gaan schrijven met de kinderen. Dit ging al een stuk beter en motiverender als gisteren. Daarna alweer 2e pauze. Na de pauze heb ik in graad 6 een tekenles gegeven. Dit ging goed, alleen de kinderen waren erg moe en het duurde allemaal een heel stuk langer. Ik kreeg er eerst maar 1 periode voor, maar uiteindelijk heb ik er tot aan het einde van de dag met de kinderen aan gewerkt. Wel waren het leuke en mooie resultaten. OM 13.30 uur was de school uit en heb ik de tekeningen nog even opgehangen samen met Maaike. Daarna zijn ook wij naar huis gegaan. Eenmaal thuis hebben we niet veel gedaan. Ik heb ook nog lekker in het zonnetje een boekje gelezen. We konden ook niet heel veel, want de stroom was er af. De kolen van de centralen waren te nat en hadden waarschijnlijk pas weer later in de avond stroom. We zijn ’s avonds nog naar Hans&Joke gegaan en een stukje taart gegeten en een spelletje gespeeld.

Vrijdag. Vandaag ging wel weer zoals normaal en ben ik weer gaan schrijven met de kinderen toen de bel was gegaan. Deze keer ging het baie goed en lekker bij (bijna) alle kinderen. Ook was ik snel klaar en heb ik daarna alvast de blaadjes gescheurd voor mij tekenles vanmiddag bij graad 7. Daarna was het 1e pauze . Na de pauze hebben Maaike en ik aan graad 2 verteld dat we maandag met de zwemlessen kunnen beginnen. Na het goede nieuws ben ik daar gebleven en heb ik samen met 2 meiden allemaal woordjes gemaakt en ook nog met een meisje gaan lezen. Ze kon al echt baie goed lezen! Daarna ging mevrouw K. Kotze nog een verhaal over vliegen voorlezen. Aan het einde van de les gingen we allemaal een vliegtuig vouwen en mochten ze die door de klas heen gooien. Dit was een mooi gezicht. Daarna alweer 2e pauze. Na de 2e pauze heb ik in graad 7 2 periodes gekregen voor mijn tekenles. We hebben toen een oog getekend en ook meneer Gine heeft meegedaan, ondanks dat ik hem een soort van had gedwongen. Ik was eerder klaar dus had Gine nog een rekenraadsel gegeven en moest ik een soort van verplicht meedoen van hem. Ik kwam er niet uit, maar hij heeft wel de oplossing voor de bel gegeven. Om 13.00 uur was de school uit en hebben Gine en ik nog even snel de ogen opgehangen. Daarna heb ik Maaike nog geholpen en zijn we naar huis gaan fietsen. Eenmaal thuis hebben we weer van alles voor school gedaan en lekker rustig aan gedaan. ’s Avonds werden we uitgenodigd door Margie en Chris mee te gaan eten (met hun en Hans en Joke) bij de Blikbazar. Hier kun je echt baie lekkere pizza’s eten! Toen we weer thuis waren hebben we weer de bedden verbouwd en hebben we een filmpje gekeken.

Zaterdag. Vandaag was het een keer een lekker niks doen dagje. We hebben eerst lekker lang uitgeslapen en uitgebreid ontbeten. Daarna heb ik wat dingen gewassen en wat programma’s terug gekeken. En was het zo alweer tijd voor het middageten. Na het eten zijn we lekker op een kleedje in het zonnetje gaan liggen. Ik heb toen mijn wiskunde afgemaakt en een boekje gelezen. Later in de middag zijn we naar Hans en Joke gegaan en hebben daar wat gekletst. Ook zijn we tussendoor even wat spullen thuis gaan halen, want we gingen zelfgemaakte frietjes eten, met een hamburger van ons en als nagerecht een fruitsalade met een beetje ijs eronder. Dit was baie lekker allemaal. Na het eten hebben we nog vlotte geesten gespeeld en gedobbeld. Deze avond was wel een beetje geluks avond, want ik had bij beide spellen gewonnen! Toen we weer thuis waren zijn we gaan slapen, want môre gaan we lekker wandelen.

Zondag. Vandaag gingen we met Hans en Joke op het strand wandelen langs de klif kant van het strandfotein. We zijn wel eerst onze dag begonnen bij Leoni’s coffee shop. We hebben daar lekker koffie gedronken en een lekker stukje taart gegeten. Daarna gingen we wandelen. Het was echt baie mooi die plek! De foto’s zijn mooi, maar in het echt is het nog 10x mooier. Daarna zijn we gaan middageten bij een nieuw restaurantje aan het strand. Daar had ik Fish en Chips gegeten die echt baie lekker was. Daarna zijn we met Mandy, Bonnie en Steven erbij naar Papendorp. Daar was een stuk van de Olifantrivier die uitkwam bij de zee. Dit was ook een mooie plek om gezien te hebben. Daarna zijn we weer naar huis gereden. Daar hebben we nog wat gedronken bij Hans en Joke. Daarna zijn we naar huis gegaan en hebben we gegeten. Na het eten hebben we onze eigen Honingmasker gemaakt, wat erg lekker was. We hebben er een lekker avondje van gemaakt.

Volgende week word ook weer druk, want we gaan maandag beginnen met de zwemlessen en woensdag hebben we de tandenpoets les en vrijdag gaan we op SAFARI!! Het word dus weer een druk maar leuk weekje!

Soen Nicole

  • 09 Maart 2014 - 21:24

    Henny:

    Hallo meiden, nou jullie hebben het daar wel naar jullie zin zo te lezen!! En veel plezier toegewenst op de safari!!!!

  • 09 Maart 2014 - 22:05

    Arnold & Irma:

    Wat leuk dat jullie bij elkaar op school hebben gekeken. Niet te fanatiek worden met de spelletjes of hebben de anderen je maar laten winnen?
    Succes de komende week met de poets- en zwemles. En heel veel plezier op de safari.

    Arnold & Irma

  • 13 Maart 2014 - 17:52

    Ria Duijst:

    Sorry voor mijn late reactie, maar ik ben nogal druk momenteel.
    Veel plezier op jullie safari.
    Ik lees met gratis belangstelling je verslag en vind het geweldig wat je allemaal schrijft en hoe leuk je het hebt, volgens mij vliegt de tijd.

    Groetjes RIA.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Welkom op mijn profiel. Je kunt hier al mijn reisavonturen volgen!

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 7011

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 02 April 2014

Stage in Zuid Afrika

Landen bezocht: