Laatste weekje op stage en in Nieuwoudtville. - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Nicole Zuilen - WaarBenJij.nu Laatste weekje op stage en in Nieuwoudtville. - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Nicole Zuilen - WaarBenJij.nu

Laatste weekje op stage en in Nieuwoudtville.

Blijf op de hoogte en volg Nicole

29 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Lieve lezers,
Deze week was alweer de laatste week voor mij en Maaike hier op de scholen en in Nieuwoudtville. Dit is baie jammer.

Maandag. Vandaag begon de dag zoals normaal. Wel waren er baie weinig kinderen, want de toetsweek waren afgelopen en daarna krijgen ze niet echt meer les. Toen de bel ging heb ik wel nog met de kinderen van mijn groepje(s) geschreven. Ik heb eerst Jadin gepakt (Bradley was er niet) en hij heeft mij toen ook helemaal versteld laten staan! Hij had namelijk voor het eerst bijna helemaal alleen zijn naam geschreven. Dit is echt super goed en ben ook echt baie trots op hem! Daarna heb ik nog geschreven met de andere kinderen. Ook bij hun ging het goed! Bij de B-klas had ik alleen de 2 meisjes dus heb ik nadat ze klaar waren ook maar even voorgelezen, dit vinden ze namelijk helemaal geweldig hier. Daarna was het 1e pauze. Na de 1e pauze bij graad 5 geweest en later nog bij graad 7 gaan kijken. Die hadden vandaag namelijk hun laatste toets vandaag. Dat was een praktijk toets van Tegnologie. Daarna alweer 2e pauze. Na de 2e pauze gingen we niet zwemmen, want het was baie koud en het regende. Ik ben toen wel met de graad 7 kinderen buiten Nikkies gaan spelen. Om 13.00 uur was de bel gegaan en was de school uit. Eenmaal thuis hebben we nog wat laatste boodschappen gedaan en de rest van de mokken in orde gemaakt. Daarnaast ook al wat dingen opgeruimd in de kamer. In de avond nog even naar Hans&Joke gegaan en daar nog een gezellig avondje gemaakt.

Dinsdag. De dag ging zoals altijd. Op school waren er vandaag nog minder kinderen als gisteren. Zo waren er bijvoorbeeld in graad 1, waar normaal 30 kinderen zitten, waren er nu nog maar 8 kinderen. Ik ben wel gaan schrijven met de kinderen die er waren. Jadin heeft ook vandaag weer bijna zijn naam helemaal alleen geschreven, dus dat gaat goed! Verder heb ik de kinderen van beide graad 1 klassen tegelijk genomen, want dat waren er in totaal nog maar 5. Daarna ben ik nog een werkblad gaan maken, een voorkant voor het boekje en heb ik een begin gemaakt met de zwemdiploma’s. Daarna 1e pauze. In de 1e pauze doorgegaan en was Maaike ook gekomen, want op de hoër skool waren vandaag helemaal geen kinderen gekomen. Na de pauze hebben we gewerkt aan onze pp voor school en daarnaast ook de diploma’s afgemaakt + gekopieerd. Daarna alweer 2e pauze. In die pauze hebben we de sportspullen die we morgen willen gaan gebruiken gepakt. We gaan morgen een afscheid sportdag houden op de hoër skool. Na de pauze hebben we met graad 6 allemaal spelletjes met de kinderen in de klas gedaan. Dit vonden ze ook erg leuk om te doen. Om 13.00 uur was de school weer uit en gingen we weer naar huis. Eenmaal thuis heb ik wat dingen voor school gedaan en lekker een beetje rustig aan gedaan. Om 17.00 uur gingen we naar de hoër skool, want daar hadden we een afscheidsbraai met de onderwijzers. Dit was erg gezellig en we hadden ook lekker gegeten.

Woensdag. Vandaag was ik op de hoër skool voor de afscheid sportdag te gaan geven aan de kinderen. Helaas waren er in totaal maar 8 kinderen op de hele school, dit was dus wel min, maar we moesten het er mee doen. Eerst begonnen we met de vergadering en daarna zijn Maaike en ik naar de kinderen gegaan. Maaike heeft toen eerst nog een lesje gegeven, die erg leuk was! Ondertussen heb ik de laatste cadeautjes ingepakt. Daarna was het pauze en zijn we heel even naar huis gegaan om onze flessenverzameling buiten bij het afval te zetten. We waren dat namelijk vanmorgen vergeten te doen. Weer terug op school hebben we de boekjes aan elkaar gemaakt en de zwemdiploma’s gekopieerd. Daarna zijn we met de kinderen lekker buiten gaan sporten. Nadat ze waren uit gespeeld hadden we niks meer te doen en hebben we maar in het zonnetje geschreven (buiten). Het zonnetje scheen, maar het was niet warm genoeg om met de kinderen te gaan zwemmen, dus dat ging ook niet door. Toen we echt met alles klaar waren hebben we nog een keer basketbal en voetbal met de kinderen gespeeld. Dit was wel lekker. Om 12.00 uur ging opeens iedereen naar huis. We hebben toen al onze spullen gepakt en tegen de kinderen gezegd dat ze naar huis mochten gaan. Eenmaal thuis hebben we at dingen voor school gedaan, de lipdub op een cd gebrand en voor de rest niks. Rons 17.00 uur gingen we naar de laer skool lopen, want deze avond hadden we daar onze afscheidsbraai/feestje. Ik heb toen een mooie toespraak gekregen en heb ik ook nog wat tegen hun gezegd. Toen ik klaar was heb ik de mokken uitgedeeld en iedereen vond het helemaal leuk. Daarna lekker eten en kregen we na het eten ook nog van mevr. Baard een cadeautje. Toen we haar hadden bedankt zijn we naar de tuin van de school gegaan en hebben we daar nog samen met de onderwijzers er een feestje van gemaakt. Ik heb toen lekker gedanst met iedereen. Wel waren alle oudere dronken en de jongere nuchter, normaal is dit andersom dus dat was wel even apart om te zien. Na het feestje heeft Gene ons naar huis gebracht en zaten we met zijn 3en voorin. Het was echt een gezellige en lekker avond!

Donderdag. Vandaag was ik gewoon weer op de laer skool en Maaike ook. We gingen namelijk vandaag op de laer skool afscheid nemen. Toen de bel was gegaan hebben we eerst de laatste cadeautjes aan mevr. Baard en K. Kotze gegeven, boekjes uitgedeeld aan de kinderen (van mijn groepje) en de zwemdiploma’s uitgedeeld. Daarna hebben we alle muziek spullen in de zaal gezet en hebben we de graad R t/m 3 gehaald om te dansen. Toen we zagen hoe weinig kinderen dit waren hebben we besloten om met alle kinderen van alle klassen te gaan dansen in de zaal. Eerst was er nog wat oudere muziek, maar toen de muziek van Gene kwam gingen de kinderen helemaal los. Dit was echt mooi om te zien! In de 1e pauze hebben de kinderen onze haren ingevlochten, maar omdat het zoglad was, was het baie moeilijk voor hun om onze haren te vlechten. Het was wel mooi bij mij, maar voordat het klaar was hadden ze het er weer uitgehaald helaas. Daarna was het alweer pauze tijd. Na de pauze hebben eerst 2 mensen iets over het weer verteld aan de kinderen en daarna hebben wij weer lekker gedanst met hun allemaal. Om 12.00 uur was de school eigenlijk uit, maar omdat wij en de kinderen nog heel graag wilde door dansen mocht dat. We hebben toen uiteindelijk tot 13.10 uur gedanst. Daarna moest de muziek uit en de kinderen naar huis. Toen we naar huis wilde gaan mochten we niet gaan stappen van Gene en zijn toen met hem en Eben meegereden. De auto zat alleen een beetje baie vol! Maaike zat namelijk met nog 3 andere onderwijzers achterin, Eben achter het stuur en ik zat samen met Gene op de bij rijstoel. We zaten dus met z’n 7en in de auto, dat was wel grappig en gezellig! Eenmaal thuis hebben we onze koffers uitgezocht en ingepakt, opgeruimd en brood gehaald. Ook hadden we gewassen en de was in de boom gehangen om te laten drogen, dit zag er echt mooi uit! Na het eten lekker filmpje gekeken en nog een beetje genieten van de bijna laatste avond hier in Nieuwoudtville.

Vrijdag. Vandaag was dan echt officieel de allerlaatste stagedag en dagje hier in Nieuwoudtville. De school begon hetzelfde en werd ik toen nog een keer bedankt voor al mijn werk. Toen de bel ging heb ik de laatste werkboekjes en zwemdiploma’s uitgedeeld en daarna nog wat gaan kopiëren. Toen dat klaar was ben ik naar graad 7 gegaan en dat ik weet is het grootste deel van de school wel geslaagd voor dit kwartaal. Toen de bel weer ging moest iedereen naar de zaal en werd er toen nog een gebed gedaan. Ook werden de belangrijke datums doorgegeven aan de kinderen en werd ik nog een keer bedankt namens de hele school. Hier had ik het wel een beetje moeilijk mee, want een meisje van graad 7 had ook al tegen mij gezegd dat ze gisteravond had gehuild omdat ik weg ga. Toen de bijeenkomst in de zaal klaar was mochten de kinderen naar huis gaan en lekker vakantie houden. De onderwijzers moesten toen nog even allemaal naar de teamkamer komen. Ze hadden daar namelijk nog een cadeautje voor mij en hebben ze mij nog een keer voor het laatste bedankt voor alles. Daarna heb ik hun allemaal ook nog een keer bedankt en een knuffel gegeven. Daarna was de school uit en ben ik lekker naar huis gelopen. Eenmaal thuis heb ik mijn koffer nog een keer ingepakt, gewogen en mijn weekverslag gemaakt. Na het middageten zijn we naar de kliniek gegaan om Carina te bedanken en de kleding die we achterlaten te geven. Ze was er erg blij mee. Daarna vlees opgehaald bij de slager, langs Hans&Joke gegaan, langs Ben&Hariette gegaan en als laatste naar de politie. We waren daar gisteren namelijk geweest, want ik wilde kijken hoe dat bakkie er van binnen uit zag. Gisteren zeiden ze dat we vandaag langs moesten komen, want dan konden ze hem nog even schoonmaken, alleen er waren vandaag andere mensen en die deden er wat moeilijker over. We hebben het bakkie wel mogen zien, maar geen foto’s mogen maken. Terug van de politie een uitgerust en daarna nog even langs Ronell en Dieter gegaan. Om 18.30 uur gingen we met Margie&Chris mee naar die Nedersetting, want daar gingen we nog samen met hun en Hans&Joke eten op onze laatste avond in Nieuwoudtvile. Dit was baie gezellig en lekker eten. Na het eten hebben Hans&Joke ons nog naar het volgende feest gebracht, want we mochten niet weg zonder dat we een goed feest hadden gehad met alle vrienden. Ook was Ryan jarig dus hebben we om 00.00 uur nog voor hem gezongen. Ook heb ik bij hem achterop de motor mogen zitten, wat echt gaaf was. Het gaat echt baie vinnig, maar het is echt gaaf!! Het was echt een gezellig avond! Om 5.00 uur werden we thuis gebracht, want we mochten niet lopen ook al was het een baie klein stukje. Maaike zat toen bij Rickus in het bakkie en ik zat bij Ryan achter op de motor. Eenmaal thuis heb ik nog even geschreven en daarna heb ik nog een uurtje kunnen slapen, want we moesten om 8.00 uur alweer op. Het was echt een geweldige avond.

Zaterdag. Vandaag was het dan de dag dat we afscheid van ons thuis moesten nemen en van het dorp. Dit vond ik wel een beetje lastig!! Om 10.00 uur waren Hans&Joke bij ons en hebben we alle spullen ingeladen. Daarna hebben we Margie&Chris afscheid gezegd en zijn we gaan rijden. Het was echt baie raar om afscheid te moeten nemen, want zo voelde het niet. Het voelde meer alsof we een weekendje weg gaan en dan dinsdag weer terug naar huis (in Nieuwoudtville) gaan en niet weg uit dit land naar Nederland. In de auto heb ik nog even wat geslapen, want 1 uurtje slapen is toch wel erg weinig. Tussendoor zijn we ook nog gestopt bij Draaihoek. Dat is echt een prachtige plek bij de zee. Daar hebben we even gegeten en Maaike en ik zijn ook nog even op het strand gaan kijken. Daarna gingen we weer in de auto op weg naar Kaapstad. Onderweg heb ik deze blog getypt en lekker afrikaanse muziek geluisterd! Eenmaal in Kaapstad aangekomen zijn we naar het B&B Plover Burrow gegaan. Daar hebben we alles uitgepakt en daarna wat gaan drinken. We moesten namelijk wachten op Amber, Miriam, Hans en Hanneke. Toen hun er waren zijn we gaan uit eten. Dit was baie lekker en gezellig! Ook was er een vrouwtje die bij alle tafels kwamen om bij de mensen op hun gezicht een schildering te maken. Die van mij was mooi, maar wel een beetje groot, hij was over mijn hele gezicht. Na het eten zijn we weer terug gegaan naar het B&B en hebben we nog wat gepraat. Om 00.00 uur hebben Maaike en ik nog even Marius gebeld, want hij is vandaag (30 maart) jarig. Daarna zijn we snel lekker gaan slapen.
Het was een drukke week met veel afscheid nemen. Nu nog even genieten en daarna moeten we helaas weer naar Nederland, maar Nieuwoudtville is nog zeker niet van mijn af!

Soen


  • 30 Maart 2014 - 22:50

    Arnold En Irma:

    En dan ineens zit het er weer op!!
    Wat een unieke ervaring heb je opgedaan. Dat neemt niemand je meer af.
    We kunnen ons voorstellen dat het nog niet klaar is en dat je graag een keer terug wilt gaan.

    Hopelijk kun je de komende dagen Nieuwoudtville voorzichtig loslaten. Dat zal niet meevallen, zeker omdat het als een thuis voelt. Gelukkig wacht er nog een andere thuis op je met familie en vrienden.

    Dankie voor je verslagen. We hebben er van genoten.

    Arnold en Irma




  • 01 April 2014 - 22:23

    Hans Vos:

    Beste Nicole,

    Ik wens je een goede thuisreis toe. Dankjewel voor al jouw lezenswaardige impressies.

    Zuid-Afrika zal altijd een speciale plek in je hart houden.

    Groet, Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Welkom op mijn profiel. Je kunt hier al mijn reisavonturen volgen!

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 7008

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 02 April 2014

Stage in Zuid Afrika

Landen bezocht: