Een drukke maar speciaal weekje - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Nicole Zuilen - WaarBenJij.nu Een drukke maar speciaal weekje - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Nicole Zuilen - WaarBenJij.nu

Een drukke maar speciaal weekje

Blijf op de hoogte en volg Nicole

02 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Lieve lezers,
Ja ja er is alweer een weekje voorbij. Wat gaat de tijd snel.

Maandag. Vandaag kwam Maaike bij mij op de laër skool kijken. We zijn toen ook lekker met zijn 2en op de fiets naar de skool gegaan. Eenmaal op school ging het hetzelfde. Wel hadden we een bijeenkomst in de zaal. Daarna ben ik gaan schrijven met de kinderen en was Maaike even komen kijken bij Bradley&Jadin. Ze heeft toen ook hele leuke foto’s en filmpjes gemaakt. Alle groepjes hadden het baie goed gedaan en allemaal een sticker verdient! Toen alle kinderen terug in de klas waren ben ik samen met Maaike bij de nieuwe graad 2 juf gaan kijken, want ik had haar ook nog niet gezien en was wel benieuwd. Ze geeft leuk en rustig les! Daarna ben ik gaan opruimen in de bibliotheek en was het alweer 1e pauze. In de pauze hebben Maaike en ik wat dingen voor het zwemmen geregeld, want vandaag was ook de 1e dag dat we gingen zwemmen met de kinderen. Na de pauze ben ik bij graad 7 gaan zitten. Onder de les kwam meneer Rijk me opeens uit het lokaal halen, want hij had me iets te vertellen. Hij vertelde me toen dat Ben had gebeld en dat het zwembad nog niet klaar was. Hier baalde ik echt enorm van!!!! Daarnaast vroeg hij of ik samen met Maaike bij graad 5 wilde gaan staan. Dus ik ging naar Maaike, maar toen ik haar het zwemnieuws vertelde baalde ze ook enorm hiervan! Wel was het gezellig in en met graad 5 en met zijn 2e. In de 2e pauze hebben we Ben gebeld om te vragen hoe het nu zat met het zwembad. Na de 2e pauze hebben we het nieuws aan de kinderen verteld, maar dit was niet leuk om te doen. Gelukkig hielp de docent ons hier een beetje bij. Daarna heb ik geregeld dat Maaike en ik met een klas Nikkies konden spelen, want ik had er wel over verteld, maar het spelen is nog leuker. Gelukkig kon/mocht dit en hebben we met graad 7 (1 lesuur) Nikkies gespeeld. Het laatste lesuur heb ik met Gine en graad 6 Nikkies gespeeld en was Maaike weer verder gaan kijken. Om 13.30 uur was de school uit en zijn we naar huis gefietst. Eenmaal thuis hebben we lekker rustig aan gedaan en op de komst van de Nederlanders gewacht. Om 18.00 uur waren ze er dan eindelijk en hebben we ze hartelijk welkom geheten hier. Om 19.00 uur hadden we een diner in het grote gasthuis waar ook meneer Rijk, Gine, meneer Louw, Hans, Joke en wij bij waren. Dit was erg lekker en gezellig! Na het eten nog even kort met thuis geskyped en daarna lekker gaan slapen.

Dinsdag. Vandaag gingen de Nederlanders voor het eerst mee naar de laër skool. Ik ben toen ook met Hans mee gereden, want Silvie was er ook niet. In de vergadering werden de Nederlanders hartelijk welkom geheten. Ook werd er verteld dat Silvie en meneer Bantom een auto-ongeluk hebben gehad, maar dat ze zelf gelukkig niks hadden. Toen de bel ging ben ik zoals normaal lekker gaan schrijven met de kinderen. Eerst met Bradley&Jadin, dit ging erg goed. Daarna de A-klas groep. Hierbij kwam Louki even kijken bij me en gelukkig deden de kinderen toen ook nog goed mee, ondanks de foto’s. Daarna heb ik het B-klas groepje gepakt en hierbij kwam Martijn even langs en kijken. Ook bij hem deden de kinderen nog goed mee en hebben we aan het einde allemaal leuke foto’s gemaakt. Alle kinderen hadden weer 2 stickers verdiend deze dag. Toen alle kinderen weer terug in hun klas waren heb ik even opgeruimd en nagekeken. Daarna alweer 1e pauze. Hierin kregen we een uitgebreide lunch van de school. Dit was in verband met de komst van de Nederlanders. Na de 1e pauze ben ik bij graad 4 gaan kijken, want mevr. Baard ging een verhaal voorlezen. Ondertussen wat foto’s en een filmpje hiervan gemaakt. Het was echt heel leuk om te zien en horen. Daarna ook nog even kort bij graad 5, bij meneer Britz, gaan kijken. Hij is een invaller die eerst op de hoër skool zat en heel erg schreeuwde. Gelukkig deed hij dat hier niet! Daarna alweer 2e pauze. Na de 2e pauze ben ik met Louki, Martijn en Gine Nikkies gaan spelen met graad 7. Dit was erg leuk, maar wel warm. Het laatste uur heb ik kunnen regelen met meneer Rijk dat ik wat mocht doen met graad 7 (hij was vergeten dat hij ze het laatste uur had). Ik heb toen samen met de andere Nederlanders en de kinderen wat gaan zingen en dansen. Om 13.30 uur was de school uit en ben ik met de kinderen naar huis gelopen. Eenmaal thuis aangekomen hebben we lekker rustig aan gedaan. Om 16.30 uur gingen we naar Hans&Joke, waar de andere Nederlanders ook waren, want daar werden we door de collega’s opgehaald voor een uitje. Om 17.00 uur werden we opgehaald en zijn Maaike en ik in het busje bij de andere gaan zitten. De andere Nederlanders gingen bij meneer Rijk in de auto. In het busje was het echt baie gezellig en hebben we veel lol gehad!! Als eerste gingen we naar de kokerbomen. Toen we daar waren ben ik met Martijn naar boven geklommen. Achter ons aan kwamen (later) meneer box, meneer Britz en Gine. Op de top was het echt een prachtig uitzicht! Alleen het naar beneden gaan was wel wat lastiger. We moesten echt een soort van glijdend naar beneden vanwege de losse steentjes. Na de kokerbomen gingen we naar de waterval. Hier waren Maaike en ik al een keer met Eduard geweest dus we wisten de weg al. Ik ben toen met Gine en Martijn in de waterval naar de punt gelopen, maar ik mocht niet alleen van mevr. Baard, daarom moest Gine mee. ;) Het was wel weer een prachtig uitzicht! Na de waterval hebben ze ons weer terug naar huis gebracht en hebben Maaike en ik lekker gegeten. Het was echt een baie gezellig uitstapje. Vooral in het busje was het gewoon gezellig en de mensen waren meer hun zelf, als ze op school zijn. Na het eten niks meer gedaan.

Woensdag. Vandaag ging zoals een normale schooldag. Ik ben weer eerst begonnen met het schijven. Eerst met Bradley&Jadin en daarna met de A-klas groep. Daarna (in het 3e lesuur) ben ik naar de zaal gegaan, want daar kregen de Nederlanders een optreden van de kinderen en daar mocht ik ook bij zijn. Ze gingen toen een traditionele dans opvoeren. Dat was echt baie leuk om te zien en heb alles gefilmd, want ik wilde daar niet mee stoppen. Daarna het laatste (B-klas) groepjes gepakt en gaan schrijven met hun. Ook vandaag ging het weer goed. Daarna 1e pauze. In de 1e pauze kregen we weer zo’n lekker en uitgebreide lunch. Ook was er een deel van de sportspullen op de school aangekomen. Het waren nu al veel spullen en ook erg mooie. Na de 1e pauze heb ik samen met Martijn de baskets even opgeruimd en daarna zijn we bij Gine zijn wiskunde les gaan kijken. Hij ging namelijk een wiskunde les geven met de beamer. Dit was wel leuk om te zien. Daarna heeft Louki ook nog een wiskunde les gegeven en heb ik meegedaan. Daarna alweer tijd voor de 2e pauze. Na de 2e pauze ben ik bij de gymles van Martijn gaan kijken die hij aan graad 6 gaf. Ik heb toen veel foto’s gemaakt en het was ook erg handig voor mij. Namelijk om nieuwe ideeën op te doen. Het laatste lesuur heb ik wat gekopieerd (mijn zelfgemaakte werkbladen wilde de leerkrachten van graad 1 hebben) en even wat voor mijzelf gedaan. Om 13.30 uur was de school uit en ben ik naar huis gegaan. Eenmaal thuis heb ik niet echt iets gedaan. Wel zijn Maaike en ik nog even boodschappen gaan doen, maar dit was baie warm! In de avond een filmpje gekeken en lekker wezen slapen.

Donderdag. Vandaag was het alweer de laatste dag voor de Nederlanders hier in Nieuwoudtville en hadden hun (vooral Martijn) bedacht om een sportdag te gaan houden. Maaike en ik gingen hierbij helpen, maar daarvoor moesten we wel vroeg op (5.00 uur). Eenmaal ontbeten en aangekleed gingen we op de fiets naar de baan(7.00 uur). Daar hebben we geholpen met de velden af te zetten en de goede spullen in het juiste veld te leggen. Om 8.30 uur kwamen de kinderen naar de baan. Toen ze er allemaal waren heeft Martijn 9 groepen gemaakt. 1 kleuter groep, 4 onderbouw groepen (graad 1 t/m 3) en 4 bovenbouw groepen (graad 4 t/m 7). Daarna heeft hij ze naar een veld gestuurd waar Maaike of ik stond te wachten op ze. Toen iedereen goed stond konden we gaan beginnen met de sportdag. Maaike en ik stonden als begeleiding bij het volleyballen. Ook hebben we tussendoor wat rondgelopen en foto’s gemaakt. Rond 10.00 uur hadden we ene pauze waarbij de kinderen en de onderwijzers wat te eten en drinken kregen. Na de pauze hebben we een groepsfoto gemaakt en zijn we verder gegaan met de laatste 4 rondes. Deze verliepen iets minder soepel, want het was erg warm, maar het was alsnog leuk. Om 12.00 uur was het voorbij. We hebben toen opgeruimd en zijn toen naar huis gefietst. Het was een zeker geslaagde sportdag! Eenmaal thuis hebben we veel water gedronken en meteen een koude douch genomen, want vandaag was het 35 graden en als je daarmee heel lang op de baan hebt gestaan ben je daar wel aan toe. Daarna hebben we lekker rustig aan gedaan. Opeens stond Nita voor onze deur en vertelde dat mevr. Baard er voor ons was. Eerst dachten we wat doet ze dan hier, maar toen bedacht ik me opeens dat ze de taart zou komen brengen. Ik had 1 taart besteld en verwacht, maar in plaats daarvan kregen we 5 taarten!!! Ze zagen er wel heel lekker uit. Het waren 2 mooie 50 taarten, 1 ananastaart, 1 chocolademousse/mint taart en nog een paar kleine chocolademousse/mint taartjes. Ik heb haar toen baie bedankt en hebben toen alles in de koelkast gezet. Het was zoveel taart en omdat morgen er niet waren, omdat ze de Nederlanders Kaapstad gaan laten zien hebben we de kleine taartje samen met hun en De Nederlanders opgegeten. Deze waren echt baie lekker!!! We hebben toen thuis maar snel ook de andere taarten goed opgeborgen zodat ze nog mooi voor morgen blijven. Om 16.00 uur gingen we Nita helpen met alles mooi opzetten en een salade maken voor vanavond, want vanavond hebben we een afscheidsbraai met de Nederlanders en de collega’s. Om 18.00 uur kwam iedereen en hebben ze reflecties uitgewisseld. Daarna kregen alle onderwijzers nog een kleinigheidje van de Nederlanders en Maaike en ik ook. Wat we toen als eerste zagen was de lekker Hollandse STROOPWAFELS!!!! Andersom kregen de Nederlanders ook een kleinigheidje. Na alle cadeautjes en toespraken konden we gaan eten. Ondertussen heb ik hele leuke en gezellige gesprekken gehad en hebben we erg kunnen lachen met zijn allen. Ook hadden de onderwijzers nog opgetreden met een liedje en daar ook een dansje bij gedaan. Om 21.45 uur gingen we opruimen en de foto’s van Martijn bekijken (we hadden wat foto’s uitgewisseld). Ook de Nederlanders uiteraard bedankt voor het cadeautje! Daarna nog een stroopwafel gegeten en lekker gaan slapen.

Vrijdag. Vandaag was weer een normale schooldag zonder de Nederlanders. En vandaag waren Mama&Henny ook jarig. Ze waren alweer 50 jaar geworden SARAH! In de ochtend na het ontbijt (rond 7.00 uur) heb ik mama wakker gebeld en samen met Maaike voor haar gezongen en gefeliciteerd. Dit was een leuke verassing voor haar, ondanks dat het zo vroeg was. Daarna naar stage gegaan, want dat is er ook nog. Bij de vergadering kon je nog goed zien dat eigenlijk iedereen wel moe was en sommige zelfs een kleine kater. Dit was echt een grappig gezicht. Toen de bel ging ben ik gaan schrijven met de kinderen, want dat kon gisteren niet. De kinderen deden het wel allemaal goed en hadden een sticker verdiend. Toen de kinderen weer in de klas waren heb ik van de werkbladen boekjes gemaakt en die aan de leerkrachten gegeven. Dan kunnen ze die mee naar huis nemen. Daarna was het alweer 1e pauze en heb ik met mevr. Baard het over CANSA gehad, want we moesten nog een naam. Dit is uiteindelijk Pink Ribbon geworden. Na de pauze heb ik die naam mooi uitvergroot getekend en op een ander vel geplakt. Het werd dus eigenlijk een spandoek. Daarna ben ik bij graad 4 nog even gaan zitten en was het 2e pauze tijd. In de 2e pauze werd ik vastgehouden door Miska (meisje uit graad 7), want ik moest naar hun toe komen vandaag. Ik heb toen gezegd dat ik ergens na de 2e pauze kom. Na de 2e pauze ben ik eerst bij graad 4 gaan kijken, want die gingen springtouwen met de nieuwe touwen. Dit was leuk om te zien! Daarna nog even naar graad 7 gegaan, maar ik zat daar maar heel kort, want na ongeveer 5 min. zei Gine opeens dat de school uit was. Ik heb ten tegen Miska gezegd dat ik de volgende keer weer wat langer zal blijven bij ze. om 12.30 uur was de school uit en ben ik lekker naar huis gelopen. Eenmaal thuis hebben Maaike en ik samen Tessa opgehaald, want we passen t/m maandag op haar, want Hans&Joke zijn weg. Tessa ging gelukkig wel makkelijk mee met ons. Thuis hebben we even geskyped met mama en Henny en ze gefeliciteerd met hun verjaardag. Uiteraard hebben Maaike en ik de taarten laten zien! Na het skypen hebben we met alle mensen van Swiss villa lekker taart gegeten. Dit was erg lekker en gezellig. Daarna rustig aan gedaan en weekverslag gemaakt. Rond 17.00 uur hebben we Tessa uitgelaten en zijn we even langs Ben gelopen voor het zwembad. Eenmaal weer thuis hebben we eerst weer de boel verbouwd zodat we weer bij elkaar konden logeren en Tessa op 1 kamer bij ons lag. Daarna heb ik lekker gekookt. Na het eten wat films gekeken en niks gedaan.

Zaterdag en zondag. Vandaag was de dag van CANSA (de 12 uur lopen tegen kanker). Eerst hebben we lekker lang uitgeslapen en daarna wilde we geld gaan pinnen, maar omdat het zo druk was en we nog veel te doen hadden zijn we op een gegeven moment maar terug gaan lopen. Verder hebben we nog even met Tessa gespeeld en ons klaar gemaakt voor de loop. Om 12.00 uur stonden we klaar bij het hek en haalde mevr. Baard ons op. Toen iedereen in de auto’s zaten zijn we naar Calvinia gaan rijden. Daar zijn we nog even gestopt om even het geld te pinnen dat Maaike en ik hadden opgehaald door onze sponsors uit Nederland! Daarna zijn we naar de atletiekbaan gegaan waar we de komende 12 uur gaan rondjes lopen en wakker gaan blijven. We hebben toen ook het geld gegeven en daar waren ze erg blij mee, want het was niet niks! Na de opening zijn we gaan lopen en wakker gebleven. We hebben tussendoor ook even gezeten en gegeten, want dat moet ook gebeuren. Daarnaast hebben we ook lekker gek gedaan en gedanst tussendoor. Het was echt baie gezellig! Tussendoor waren er ook een aantal herdenkingsdiensten waarbij je dan even niet op de baan mocht lopen. Deze waren wel mooi. We hebben ook om 00.00 uur een rondje gelopen met alle lampen uit en alleen de kaarsen aan. Dit was echt een baie mooi gezicht om te zien! Verder was het gewoon de hele avond rondjes lopen en wakker blijven. Ik heb in totaal 60 rondjes gelopen. Om 6.00 uur was het afgelopen en hebben we alles afgebouwd en zijn we naar huis gaan rijden. Onderweg had ik wel een beetje moeite om wakker te blijven, maar dat was ook wel logisch. Eenmaal thuis (7.00 uur) zijn we lekker ons bedje ingedoken en gaan slapen. Rond een uur of 11.30 was ik weer wakker geworden. We hebben voor de rest niet echt veel gedaan de rest van de dag. Nu heb ik nog steeds wel last van mijn been met het lopen, maar ik heb het voor een goed doel gedaan en we hebben het goed gedaan. Het was ook erg gezellig en hebben veel lol gehad onder het lopen en ernaast!
Ik wil iedereen erg bedanken die mij heeft gesponsord en zeggen dat het geld goed terecht is gekomen!!

Soen Nicole

  • 02 Maart 2014 - 23:21

    Henny:

    Hallo meiden,
    Nou jullie hebben inderdaad een intensieve week achter de rug als ik dat zo lees!!! En wat goed dat jullie zoveel gelopen hebben voor het goede doel! Ik ben echt trots op jullie over hoe jullie daar bezig zijn!!!!
    Nou geniet er nog maar van én vooral van het mooie weer!

  • 03 Maart 2014 - 15:02

    Ria Duijst:

    Hoi , je bent er maar druk mee , ik beleef nog niet de helft per maand.
    We hebben een leuk verjaardagsfeest gehad van je moeder en tante.
    Maar met carnaval miste ik je wel, volgend jaar ben je er gewoon weer bij.
    De optocht was mooi en het weer grandioos en Ajax won van Feyenoord dus mijn dag kon niet meer stuk.
    Groetjes RIA XXX

  • 04 Maart 2014 - 19:28

    Elisa:

    Hee Nicole (en Maaike)

    Wat leuk om te lezen wat je zoal doet daar. Ben stiekem toch wel een beetje jaloers...
    Ben erg benieuwd naar alle verhalen als jullie terug komen.
    Geniet nog van jullie tijd daar!

    Soen,
    Elisa

  • 08 Maart 2014 - 23:56

    Hans:

    Hoi Nicole,

    Je enthousiasme over de alledaagse gebeurtenissen op jouw stageplek in Zuid-Afrika is en blijft aanstekelijk. De kinderen gaan je vast straks missen....

    Het is voor het eerst dat ik lees over een spel genaamd Nikkies. Lijkt me, als ik jouw verslag zo lees, een leuke activiteit tijdens de eerstvolgende straatbarbecue.... Dan neem ik het wel tegen je moeder op....

    En nieuwsgierig ben ik ook naar kokerbomen... Neem maar een stekje mee.... Past vast tussen de bomen op ons grasveldje aan de Engweg....

    Ik dacht dat je moeder de 'taart-koningin' was, maar jij kunt er ook wat van. Je bestelt er eentje en je krijgt er vijf. Waren vast 'Van Zuilen-punten' die je daar hebt uitgedeeld dan wel zelf hebt opgegeten... Dus een kilootje zwaarder kop je volgende maand vast terug naar Hoogland... Want er waren immers ook nog lekkere stroopwafels....

    Ik hoop toch echt voor je dat je in de komende week van de Amerfestatie op z'n Zuid-Afrikaans kunt gaan genieten. Wat zul jij naar zwemwater verlangen....

    Ik wens je een heerlijk weekend toe en weer een week vol onvergetelijke ervaringen.

    Groet, Hans


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Welkom op mijn profiel. Je kunt hier al mijn reisavonturen volgen!

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 7027

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 02 April 2014

Stage in Zuid Afrika

Landen bezocht: